האבטחה והחירום ומה שביניהם

משבר הקורונה חידד את הצורך בגוף מנחה לנושא מוכנות וניהול מצבי חירום בגופים המונחים. למרות שברור לכל בר דעת כי מנהל האבטחה והכפופים לו הם אלו לתת את המענה הראשוני בכל אירוע חירום, עד היום נושא זה לא טופל. "אין גוף מנחה, אין הנחיה ואין הכשרה…", אומר תנ"צ בדימוס מאיר בן ישי לשעבר ראש חטיבת האבטחה במשטרת ישראל ועד לאחרונה הממונה על תרגילי החירום הלאומיים.

ראיין: עירד גיל

כיצד אתה רואה את מנהל הביטחון ומערך האבטחה משתלבים בשמירה על הרציפות התפקודית בגופים בהם הם פועלים?

"אתחיל במספר שאלות פשוטות; היה ויש תרחיש שריפה במתקן דלק, בקניון, בבית מלון או בכל תשתית אחרת – האם מערך האבטחה הוא זה שיידרש לתת מענה ראשוני? = התשובה ברורה: כן ואין דיון בכלל. כנ"ל אם יש רעידת אדמה בקניון, במוסדות ציבור, בבתי ספר – האם יש למערך האבטחה תפקיד? – התשובה גם כאן חד משמעית כן. ולראיה, קב"טי המוס"ח של משרד החינוך אמונים על כל מצבי החירום בבתי הספר כולל בעת שריפה או רעידת אדמה – הם מונחים, יש נהלים והם מתרגלים זאת מדי שנה עם פיקוד העורף. דוגמא נוספת, אירוע חומרים מסוכנים במתקן שמייצר חומ"ס, מחזיק חומ"ס או נמצא בסמוך למקום שמחזיק או מייצר חומ"ס – האם יש תפקיד למערך האבטחה ? – התשובה היא שוב חד משמעית, כן.

בשונה מהמצבים שתוארו מעלה, ברור לחלוטין שבנושא התמודדות מול איומי פח"ע חטיבת האבטחה היא הגוף המנחה את מערכי האבטחה. אבל השאלה היא – מי מנחה ומכשיר את מערכי האבטחה הללו לתת מענה ראשוני לאירוע חירום שיכול לפרוץ בזמן שגרה? כאן יש פער גדול מאוד! היות ונושא החירום הולך ותופס מקום בשנים האחרונה ומגפת הקורונה היא רק דוגמה לכך, הולך ומתבהר שמערכי האבטחה והעומדים מראשם הם אלו שיידרשו לתת מענה.

ברור שיש כאן בעיה והיא מעלה כמה שאלות מפתח:

  • האם זה תפקידה של משטרת ישראל? – משטרת ישראל פועלת לפי חוק והחלטות ממשלה. נכון להיום תחום המוכנות לחירום של גופים אלו אינו במסגרת הגדרות תפקידה.
  • אם בכל זאת משטרת ישראל תידרש לנושא, האם זה יהיה מתפקידה של מחלקת החירום של משטרת ישראל שאמורה להכין את המערך המשטרתי למצב חירום ולא את המערך האזרחי?

בהמשך לשאלה השנייה ואם התשובה היא כן נשאלת השאלה האם נכון יהיה להכפיף את מחלקת החירום לחטיבת האבטחה? – הכפפה שכזו, אם אכן תתבצע, תיתן בידי חטיבת האבטחה סמכויות גם בנושא הכנת מערכי האבטחה למצבי חירום. האם על פי חוק זה קיים היום? התשובה היא לא. לדעתי צעד זה הוא נכון שכן לחטיבת האבטחה יש את היכולת כבר היום להכשיר את מערכי האבטחה באמצעות בתי ספר להכשרת מאבטחים ומכללות להכשרת מנהלי אבטחה. כבר היום מוקדשים לנושא החירום שני חצאי ימים ואת הבסיס הזה יש להרחיב".

כיצד, לדעתך, צריך לקדם את הנושא?

"בשלב ראשון צריך להכיר בצורך. השלב השני זה להגדיר אחריות וסמכות. השלב הבא זה להכין תכנית, לכתוב נהלים ולהדריך את בעלי התפקידים. לצערי הרב, אני נתקל לא פעם בגופים גדולים ולכאורה מסודרים שמערכי האבטחה לא מכירים את המערכות והציוד ואינם מתורגלים במתן מענה בסיסי כגון הפעלת מטף, לא כל שכן תפעול מנ"פ".

יש דיספלינה שלמה שנקראת מוכנות לחירום; בניית תיקי חירום, תיקי פינוי, תיקי חילוץ. לא מדובר רק על מערך האבטחה שיידע להתמגן – כן או לא. מה אמור להיות תפקידו של מנהל הבטחון בראיה כללית של כלל הארגון?

"כל גוף ולא משנה איזה; גוף עסקי, משרדים, בנין מגורים, בטח גופים מונחים ובתי מלון וכו' צריך להיערך למצב חירום. ישראל כמדינה נערכת למצבי חירום בכמה רמות ויש לה תרחישים מאוד ברורים; מלחמה זירתית ורב זירתית, מלחמה בהפתעה, מלחמה עם סימנים מעידים, רעידות אדמה ותרחישים נוספים. המדינה ערוכה למעבר משגרה לחירום תוך שעות בודדות במקרה של מלחמה ותוך דקה-שתיים אם יש שריפה או רעידת אדמה.

ברמה הלאומית רשות החירום הלאומית (רח"ל) ופיקוד העורף מנחים את הגופים הציבוריים כגון  משרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות רשויות ממשלתיות וכדומה. יש תורה, יש נהלים ויש הכשרות, קורסים, מרכז איתנות ועוד. אני שמח לומר שברמה הלאומית העסק סדור בכל מה שקשור לגופים אלו. לדוגמה ברשות מקומית, ראש אגף הבטחון הוא גם ראש אגף החירום. אין מנהל בטחון שאחראי רק על אבטחה. זה תפקיד משולב והמנהלים עוברים הכשרה ארוכה בהתאם.

לצערי אני לא יכול לומר זאת על הגופים המונחים והלא מונחים. הפער הוא ברור. אין אף גוף מנחה והכל, אם בכלל, מתבסס על יוזמות פרטיות. נכון להיום, ישנה מכללה אחת בלבד בשם מישלב המכשירה יועצי בטיחות ומנהלי אבטחה לחירום שיש לי הכבוד לשמש כמנהל האקדמי שלה ואני אומר זאת בצער רב. יש כאן כר מאוד גדול להכשרות וזה רק ענין של מודעות".

מי, להערכתך, כמי שמכיר היטב את כלל גורמי ההנחיה בתחום, אמור לקחת אחריות בתחום זה?

"אם נמתין להנחיה ברמה הלאומית זה ייקח שנים. צריך להתחיל מלמטה. כל מנהל אבטחה וכל מנכ"ל של גוף זה או אחר צריך להבין שיש לו אחריות והוא חייב להיערך ובמסגרת זו לקבוע בעלי תפקידים, נהלים והכשרה מתאימה לאותם בעלי תפקיד. אני מציע לקחת דוגמה מהמודל שהובילו פיקוד העורף ורח"ל שהחליטו על הקמת צוותי סע"ר (סיוע עצמי ראשוני) ברשויות המקומיות ובמפעלים הגדולים למקרה של רעידת אדמה. צוותים אלו מוכשרים לתת מענה ראשוני. אין את זה בגופים המונחים והתרחישים הללו יכולים לקרות גם שם בכל רגע נתון".

מדוע שמערך הכבאות החדש לא ייקח פיקוד על נושא זה?

"מערך הכבאות אחראי לכך שבמתקן יהיו את כל המערכות שנקבעו בחוק ובתקנות וכתנאי מחייב לקבלת רישיון עסק. למערך הכבאות אין שום סמכות להכשיר את בעלי התפקידים לתת את המענה הראשוני במקרה של שריפה או במקרים אחרים עד הגעתם. מערך הכבאות מחייב לבצע רענונים ותרגיל אחת לשנה דומני."

לסיכום,

"היערכות למצבי חירום היא הכרחית והיא מחובתו של כל מנכ"ל וכל מנהל ביטחון מקומי. עד שיוחלט מי הגוף המנחה יש לתפוס יוזמה ולפעול ללא הנחיה מסודרת. מתפקידו של מנהל האבטחה להכין תכניות, לכתוב נהלים והוראות, לרכוש את הציוד הנחוץ ולתרגל את כלל דרי המתקן ובפרט את מערך האבטחה". 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.