עוד לפני פרוץ משבר הקורונה, ביוזמה משותפת עם המכללות, החל מדור הכשרות בחטיבת האבטחה לבחון חלופות למתכונת הקיימת של השתלמות המנב"טים השנתית. החלופה שנבחרה, מני רבות, לצורך מתן מענה לבקשה זו הייתה במתן אישור למכללות להציע לחניכים ריענון שיהיה מורכב מיום פרונטלי אחד בלבד ובמקום היום השני בכיתה – להעמיד לרשות החניכים ספריית הרצאות מקוונת במגוון נושאי ליבה והעשרה מהן יוכלו המשתלמים לבחור את ההרצאות המעניינות אותם, ללמוד ולהיבחן. שיטה זו תאפשר לחניכים להתמקד בנושאי למידה רלוונטיים לתחום עיסוקם, לבחור את הזמן והמועד הנוח להם ללמידה וכן לחסוך בזמן ועלויות. על מנת לבחון את הדרך הנכונה ליישום שיטה זו, נערך פיילוט בו השתתפו כ-50 מחניכי הרענונים מארבע מכללות שונות. תוצאות הפיילוט הראו שביעות רצון גבוהה מאוד, הן מהכוונה והן מהשיטה.
אין ספק כי ללמידה מסורתית בה מתנהל דיון בכיתה, תוך הפרייה הדדית ובניהולו של מדריך מקצועי היא, ככל הנראה, השיטה העדיפה להכשרתם של מנהלים. אך לשיטה זו גם קיימות מגרעות בהקשר של ריענוני המנב"טים; בעיקר חוסר היכולת לבחור בנושאים המעניינים את כלל משתתפי הרענון הבאים מדיסציפלינות אבטחה שונות והצורך לכנס את כלל החניכים למקום ומועד אחד ועלויות הכרוכות באובדן שעות עבודה ונסיעות. מנגד, היתרונות בשימוש בהרצאות מקוונות מגוונות, המאפשר לכל משתלם לבחור את נושאי הלימוד הרלוונטיים לתחום עיסוקו. כמו-כן, מאפשר הלימוד המקוון לכל תלמיד ללמוד בזמן ובקצב שנוח לו וכמובן חוסך זמן יקר ועלויות הכרוכות בהדרכה פרונטלית. המתכון המנצח, אם כן, הינו בשילוב יום לימודים פרונטלי לצד מקבץ הרצאות המועברות באופן מקוון.
ניר רן, ראש המלנ"ב במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט: "אמנם העברת מידע במפגש פרונטלי היא האפקטיבית ביותר, הן מבחינת התקשורת בין המרצה למשתתפים, ועוד יותר מכך בדינמיקה הקבוצתית והזדמנות לסיעור מוחות שהיא מספקת. ויחד עם זאת, שילוב טכנולוגיות הלמידה המתוקשבת יכול להיות מתכון מנצח בהקשרים של העשרה, ריענון ושימור ידע. הלמידה המקוונת מאפשרת ללומדים לבחור את נושאי ההרצאה בהתאמה לאופי התפקיד ולתחומי העניין ולתכנן ביתר גמישות את מועדי הלמידה. מנהלי אבטחה ייהנו בדרך זו משני העולמות, למידה פרטנית מתוקשבת תוך ניצול זמן אופטימאלי בשילוב של מפגש עמיתים, ליבון סוגיות ודיונים במפגש קבוצתי עם המרצים בכיתה. הצלחת המיזם תחייב אותנו למקוריות ויצירתיות בהפקת ההרצאות המתוקשבות ואת הלומדים לרמה גבוהה של מחויבות ומשמעת. אנחנו נדאג להפקת משובי חניכים ולשיפור מתמיד של המתודולוגיה, לכל הפחות עד שנגיע לרמה אליה אנחנו מקוונים (זו לא שגיאת כתיב). תידרש גם סבלנות שאותה אנחנו יכולים להבטיח נוכח אמון וקשר ארוך שנים בינינו לבין בוגרינו המנב"טים".
חגי ברעם, לשעבר מד"ר המרכז ללימודי ביטחון ביחידה ללימודי חוץ של אוניברסיטת אריאל: "סוגיית הרענון מעסיקה אותנו מזה שנים. העובדה שמנב"טים ממגזרים שונים, עם וותק שונה, עם צרכים ורצונות שונים, נדרשים לקבל תכנית אחת בלי כל אפשרות בחירה, יוצרת אי נוחות. ניסינו שנים 'לדחוף' לכיוון של רענונים על פי מגזרים והצלחנו בזאת באופן חלקי בלבד. לצערי, גם תרבות הלימודים לא משתפרת ובמקביל העלתה הקורונה את נושא הלימוד מרחוק והלימוד העצמי לסדר היום. האפשרות לתת לכל מנב"ט את המידע הרלוונטי לו באמצעות ההרצאות המקוונות היא הדרך הנכונה. הדבר ידרוש מהלומדים משמעת עצמית והתמודדות אישית אך ייתן גמישות בזמן המוקדש ללימוד, יאפשר התקדמות בקצב אישי, יחסוך זמני נסיעה ארוכים ובעיקר יחשוף את המנב"טים למידע עשיר יותר ממה שהוצע להם ברענונים עד כה".
"השימוש בלמידה מתוקשבת סינכרונית וא-סינכרונית יילך ויגבר", מוסיף איתי לוין מד"ר מכללת סיגמא המציעה גם היא רענונים היברידיים: "החל מתקופת הקורונה היינו עדים לצריכה גבוהה מאוד של ידע ממסכים, בכל הרמות ובכל הגילאים. הדבר שמאפיין את הצריכה היא התמחות – כל אחד צורך את הידע שהוא רוצה ולכן המוטיבציה מחפה על הקשיים. כולנו ערים לפער בין המאפיינים השונים בעבודתם של מנהלי האבטחה: מנהל אבטחה בחברה קמעונאית ומנהל אבטחה של מתקן תשתית שונים מאוד במאפייני העבודה. אני צופה שבפרק זמן קצר ניתן יהיה לייצר ריענון בו כל אחד ימצא תחומים שנוגעים לו ישירות, מעבר לתחומי הליבה והחובה. המהלך של לימוד בעזרת לומדות יעמיק את המקצועיות, 'ירבה חכמה' ואין לי ספק שיתרחב מעבר לריענון גם להכשרות עצמן".
בהנחיה שהוציאה חטיבת האבטחה בדצמבר 2024, נקבע כי מכללה שתבחר בשיטת הוראה זו תחויב להציג לחניכים ספריה בה יהיו לא פחות משבע הרצאות חובה אותן יתבקש החניך לעבור. מעבר להרצאות אלו יוצע לחניך מגוון רחב של הרצאות רשות להעשרה והרחבת דעת. חניך שיבחר ללמוד בשיטה זו יידרש לבצע את הלימוד המקוון בטרם יגיע ליום הרענון הפרונטאלי.
יובל שומרוני, מנכ"ל iStudySecurity המתמחה בפיתוח מערכי למידה מתוקשבים, מוסיף: "כל שינוי מעלה חששות וזה טבעי ולכן טוב עשה מדור הכשרות שבחר לבצע פיילוט משמעותי לפני קבלת החלטות. ניסיון רב שנים מלמד ששילוב בין למידה פרונטלית ללמידה מקוונת עצמאית הוא השילוב היעיל ביותר להטמעה של חומר. יש לתחום זה מספר מונחים כמו Blended Learning או למידה 'היברידית' והן מוכרות ונמצאות בשימוש נרחב מזה עשרות בשנים ותצורת לימודים זו קיבלה חיזוק ענק בתקופת הקורונה. הרצאות מקוונות יכולות לשלב מספר אמצעי המחשה; קריאה עצמית מהמצגת, הסבר אודיו-ויזואלי של המרצה ויכולת אינטראקטיבית במסגרתה נדרש החניך לענות על שאלות, תוך כדי למידה ולא רק בסופה, ותוך קבלת משוב מיידי והתייחסות לתשובותיו".
בימים אלו פרסם המרכז לניהול וביטחון בלוינסקי-וינגייט את תכנון הריענונים ההיברידיים שיוצעו למנהלי אבטחה בפריסה ארצית. בכוונת המלנ"ב לפתוח ימי הדרכה פרונטאלית (היום השני של הרענון) אחת לחודשיים בחיפה, במכון ווינגייט, מודיעין, ירושלים, רחובות, באר שבע ושלוש פעמים בשנה באילת. התלמידים שיבצעו את חלקו המקוון של הרענון יוכלו לבחור את המקום הנוח עבורם לביצוע היום הפרונטאלי. אין ספק שמדובר בצעד חשוב ומשמעותי לקראת מנהלי האבטחה. היכולת של מנהל האבטחה לבחור את נושאי הלמידה המעניינים והרלוונטיים לו תתרום רבות להליך ההתמחות והמקצוע של המנהלים, איש איש בתחום עיסוקו והמגזר בו הוא פועל. כמו-כן, היכולת לקבוע את המועד שנוח למנהל ללמוד, וחשוב לא פחות – החיסכון המשמעותי בזמן ובעלויות, ישפרו מאוד את שביעות רצונם של המנהלים. כל זאת לצד קיום יום הלימודים הפרונטלי שכולל ומאפשר דיונים, סיעור מוחות ומפגש עמיתים.
אתר מונגש
אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.
סייגי נגישות
למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר
רכיב נגישות
באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.