שילוב למידה מתוקשבת ברענונים למנהלי אבטחה

online business concept: man using a laptop with online courses on the screen. Screen graphics are made up.

מזה עשור נדרשים מנהלי אבטחה הפועלים בגופים המונחים ע”י משטרת ישראל לסיים בהצלחה קורס מנהלי אבטחה באחת מהמכללות אשר הוסמכו לכך ע”י חטיבת האבטחה. לשם שמירת כשירותם, נדרשו בוגרי הקורס לבצע, מדי שנה, רענון דו-יומי באחת המכללות.
התאמת הרענון לדרישות השטח
עוד לפני פרוץ משבר הקורונה החל מדור הכשרות לבחון חלופות למתכונת הקיימת וזאת במטרה לטייב את הרענון השנתי המבוצע היום ולמקצע את החניכים. אחת הבעיות המרכזיות שהעלו החניכים היו היעדר הלימה בין עיסוקם המקצועי/מגזרי לבין החומר הכללי המועבר במסגרת הרענון. אחת החלופות שנבדקו, לצורך מתן מענה לבקשה זו, הייתה הקמת ספריית הרצאות מקוונות במגוון נושאי ליבה והעשרה, אותן יעמידו המכללות לרשות החניכים. שיטה זו תאפשר לחניכים לבחור בנושאי למידה הרלוונטיים לתחום עיסוקם, ואף לבחור את הזמן והמועד הנוח להם ללמידה. על מנת לבחון את הדרך הנכונה ליישום שיטה זו, נערך בתחילת השנה פיילוט בו השתתפו כ-50 מחניכי הרענונים מארבע מכללות שונות.
מתכונת הפיילוט
לצורך ביצוע הפיילוט התקשר מדור הכשרות עם חברת “רובין פיתוח מערכות מידע”. רובין התבקשה להעמיד לצורך הפיילוט מערכת ניהול למידה (LMS) שתכלול ממשק מובנה למערכת “או”ר- מכללות” (התוכנה אשר באמצעותה מדווחות המכללות למדור הכשרות). לצורך הפיילוט הפיקה “רובין” בסיוע חברת “סגניפיקסט מדיה בע”מ”, המתמחה בלימוד מקוון ובהפקת הרצאות מקוונות, שש הרצאות אשר הועמדו לרשות החניכים משתתפי הפיילוט.
את ההרצאות עצמן ביצעו המדריכים הראשיים של המכללות שנבחרו להשתתף בפיילוט, וביניהם: חגי ברעם מ”אוניברסיטת אריאל”, עוז שלום מ”מכללת קורפוס”, איתי לוין מ”היחידה הארצית לחירום וביטחון”, ראובן בן גל מ”מכללת פלגים” וכן מרצים נוספים.
היתרונות בלמידה מתוקשבת
אין ספק כי ללמידה מסורתית בו מתנהל דיון בכיתה תוך הפרייה הדדית בניהולו של מדריך מקצועי היא ככל הנראה השיטה העדיפה להכשרתם של מנהלים. אך גם לשיטה זו הרבה מגרעות ובראשן היכולת לבחור נושא המעניין את כלל משתתפי הרענון הבאים מדיסציפלינות אבטחה שונות, הצורך לכנס את כלל החניכים למקום ובמועד אחד, עלויות נכבדות הכרוכות באובדן שעות עבודה, עלות המדריך, הכיתה, הכיבוד ועוד.
מנגד, היתרונות בשימוש בהרצאות מקוונות רבים, כאשר אולי החשוב ביותר שבהן הוא שכל תלמיד מוזמן לבחור את נושאי הלימוד הרלוונטיים לתחום עיסוקו. כמו כן, השיטה מאפשרת לכל תלמיד ללמוד בזמן ובקצב שנוח לו וכמובן הדבר חוסך זמן יקר ועלויות הכרוכות בהדרכה פרונטאלית.
“השימוש בלמידה מתוקשבת סינכרונית וא-סינכרונית יילך ויגבר גם מעבר לתקופה הנוכחית בה אנו חווים מגבלות כתוצאה ממגפת הקורונה”, אומר איתי לוין מד”ר ‘היחידה הארצית לחקירות וביטחון’. “בתקופת הקורונה אנו רואים צריכה גבוהה מאוד של ידע ממסכים, בכל הרמות ובכל הגילאים. הדבר שמאפיין את הצריכה היא התמחות – כל אחד צורך את הידע שהוא רוצה ולכן המוטיבציה מחפה על הקשיים. כולנו ערים לפער בין המאפיינים השונים בעבודתם של מנהלי האבטחה: מנהל אבטחה בחברה קמעונאית ומנהל אבטחה של מתקן תשתית שונים מאוד במאפייני העבודה. אני צופה שבפרק זמן קצר ניתן יהיה לייצר רענון בו כל אחד ימצא תחומים שנוגעים לו ישירות, מעבר לתחומי הליבה והחובה. המהלך של לימוד בעזרת לומדות יעמיק את המקצועיות, ‘ירבה חכמה’ ואין לי ספק שיתרחב מעבר לרענון גם להכשרות עצמן”.
הנחיות חטיבת האבטחה
בהנחיה שהוצאה לאחרונה למכללות נקבע כי מכללה שתבחר בשיטת הוראה זו תחויב להציג לחניכים ספריה בה יהיו לא פחות מעשר הרצאות, מהן שישה מערכי שיעור (הרצאות) במקצועות ליבה וארבע הרצאות העשרה. כל חניך שיבחר ללמוד בשיטה זו יידרש לבצע שש הרצאות, ארבע ממערכי הליבה ושתיים ממערכי ההעשרה, טרם יגיע ליום הרענון הפרונטלי.
“אין ספק כי למידה מתוקשבת אינה מתאימה לכולם כפי שהרצאות פרונטליות של יום מלא לא מתאימות לאחרים. השילוב המוצע בין השניים נראה, על פניו, שילוב נכון ואנו נערכים להקמת ספרייה של עשרות שיעורים מקוונים שיציעו לחניכינו מבחר עשיר של נושאים”, אומר ראובן בן גל מד”ר “מכללת פלגים”.
יובל שומרוני, מנכ”ל ובעלים של ‘חברת סגניפיקסט מדיה בע”מ’, אשר היה אמון על הכנת ההרצאות אשר שימשו את הפיילוט מוסיף: “כל שינוי מעלה חששות וזה טבעי ולכן טוב עשה מדור הכשרות שבחר לבצע פיילוט משמעותי לפני קבלת החלטות. ניסיון רב שנים מלמד ששילוב בין למידה פרונטלית ללמידה מקוונת עצמאית הוא השילוב היעיל ביותר להטמעה של חומר. יש לתחום זה מספר מונחים כגון Blended Learning או למידה ‘היברידית’ והן מוכרות ונמצאות בשימוש נרחב בעולם האקדמי. הרצאות מקוונות יכולות לשלב מספר אמצעי המחשה; קריאה עצמית מהמצגת, הסבר אודיו-ויזואלי של המרצה ויכולת אינטראקטיבית במסגרתה נדרש החניך לענות על שאלות, תוך כדי למידה ולא רק בסופה, ותוך קבלת משוב מיידי והתייחסות לתשובתיו”.
רענונים בעזרת למידה מתוקשבת
“המעבר לשיטה החדשה יחייב את המכללות להפיק מערך הרצאות שיאפשר לחניכים מבחר של הרצאות ליבה והרצאות העשרה”, מסביר יובל. “מדובר בהשקעה לא קטנה ביחוד אם המכללה רוצה להציע לחניכים מבחר גדול של הרצאות בחירה ואין ספק שככל שהספרייה שתוצע תהיה עשירה יותר בנושאים, כך תהיה אטרקטיבית יותר לחניכים ותחרותית יותר למכללה. אני שמח לומר ששתיים מהמכללות הגדולות והמובילות מקצועית כבר פנו אלינו בבקשה לערוך עבורם הרצאות מקוונות המבוססות על מרצי המכללה ובנוסף, אנו נוסיף להיצע עשרות רבות של הרצאות העשרה של מומחי תוכן ממגוון רחב של נושאים. לפלטפורמה החדשה אנו קוראים: Istudysecurity והיא תוצע למכללות שיבחרו לעבוד איתנו. חניך שיבצע רענון במכללות אלו יקבל מנוי שנתי שיאפשר לו גישה לספריה לאורך כל השנה והוא גם יוזמן להשתמש בהרצאות אלו כהעשרה למאבטחים שתחת אחריותו”, מסכם יובל.
פנינו למספר מנהלים מובילים בעולם האבטחה וביקשנו את התייחסותם:

עודד רחמים, ראש אגף בטחון וחירום מוזיאון ישראל ויו"ר הפורום לביטחון:
"תחילה חשוב לומר שהכשרות ורענוני המנב"טים, הם עניין מבורך ומחויב המציאות ולאור זה יש לבדוק, להתאים ולשפר אותם כל הזמן על מנת שהמנב"טים יפיקו מהם תועלת מירבית. לגבי הרענונים במתכונת הנוכחית, מנב"טים רבים מעלים טענות שהתכנים חוזרים על עצמם ויש דרישה לבחון שינוי של הפורמט. הפתרון המוצע מעניין וחדשני ויכול לענות על חלק מהבעיות שמעלים המנב"טים. רענון המנב"טים הוא הזדמנות נדירה וחשובה בה פעם בשנה אפשר לרענן, 'ליישר קו', ולהעביר מסרים חשובים לאוכלוסית העוסקים בתחום. אי לכך, יש חשיבות רבה לבצע בתחילת כל שנת רענונים חשיבה על תכני החובה שיש להעביר בכל הרענונים באותה שנה. יש לשלב בהם שינויים עדכניים בחקיקה ובפסיקה, יש לשלב אירועי דגל חשובים ומסרים שחשוב לחטיבת האבטחה להעביר לאור השנה החולפת. לגבי ההרצאות המקוונות: פורמט של הרצאות קצרות כמו הרצאות "טד" של תכנים מעניינים רלוונטיים ותכני העשרה יתאימו לדור המנב"טים הנוכחי".

שי זר, מייסד הגילדה וסמנכ"ל "כלבי אשמורת": 
"לתפיסתי, החלופה המקוונת לרשות מנהלי הביטחון, כאופציה לבחירתם, היא מתבקשת. פלטפורמות אונליין נמצאות בשימוש נרחב בתחומים רבים ומגוונים, והוכיחו שהיתרונות שלהן רבים מהחסרונות. תחום ניהול הביטחון מאגד קשת רחבה של נישות, וככזה ראוי שתיתכן התאמה בינן לבין התכנים אותם נדרשים המנהלים לצרוך וללמוד. פלטפורמה ורסטילית, מזמינה, נגישה וגמישה תוכל לקדם את מנהלי הביטחון ואף לפתוח בפניהם אפיקים חדשים. מהבחינה הזו, הקורונה ומגבלותיה רק ביססו את ההנחות הללו והייתה POC (הוכחת היתכנות, Proof of concept) מושלם. המציאות והטכנולוגיה מאיצות זו בזו, ותחום ניהול הביטחון צריך להדביק את הקצב".

חיים מאיר, ראש תחום הכשרות אגף הביטחון במשרד הבריאות:
"מזה זמן רב אנו מבקשים לערוך שינוי במתכונת הרענונים למנהלי אבטחה. היוזמה למעבר ללמידה מקוונת מבורך. היכולת לבחור בתחומי לימוד הרלוונטיים לתחום העיסוק והעניין היא תמיד מתכון נכון ללמידה אפקטיבית. שם המשחק יהיה מבחר מערכי השיעור שיוצאו ע"י המכללות אשר יאפשר התאמה לצרכים של כל מגזר. תוסיף לכך את יכולתו של המנהל לבחור את המועד הנוח לו ללמידה, המהווה יתרון נוסף וחשוב במיוחד למנהלי ביטחון שפעמים רבות נדרשים לטיפול בנושאים לא מתוכננים הפוגעים ביכולתם לצאת להדרכה שתוכננה מראש".

בן אברהם, מנהל הביטחון של "קבוצת אמות":
“אני מברך על היוזמה לאפשר למנהלי האבטחה למידה מרחוק ובחירה עצמית והתאמת תכנים רלוונטיים לתחום עיסוקו של כל מנהל אבטחה. אוסיף ואומר, כמנהל ביטחון ארצי ותיק (מחזור ראשון) כי פעמים רבות בריענוני מנהלי אבטחה מתעוררת תחושה של ‘בזבוז זמן’ בחזרה על תכנים שאינם רלוונטיים למהות העיסוק של מנהל האבטחה, דבר אשר יוצר זילות בריענון. היכולת של כל מנהל אבטחה מונחה לבחור תכנים מקצועיים רלוונטיים לתפקידו מסייעת להתמקצעות ייחודית פרטנית ותהווה נדבך מקצועי נוסף ברובד הניהולי של מנהל האבטחה, נוסף על כך תהיה יכולת למנהלי אבטחה להעשיר את הידע שלהם בתחומים אחרים שאינם הכרחיים למהות תפקידם. יישר כח”.

אבי ביטון, מנב"ט ארצי "קבוצת עזריאלי:
“אני מאוד מתחבר לרעיון שמנב”טים יוכלו לבצע הכשרה, התעמקות והתמקצעות בתחום עיסוקם. אני יכול להעיד על עצמי שלמרות שאני עוסק בתחום שנים רבות אני תמיד שמח ללמוד ולהרחיב את הידע שלי בתחומים עליהם אני אחראי ובנושאים הרלוונטיים לעולם האבטחה בקניונים, וכך אני גם רוצה עבור שבעה עשר מנהלי אבטחה הנמצאים ופועלים בקניוני עזריאלי. אני חושב שזה נכון לכל מגזר אבטחה ולא רק אלינו”.

יצחק (צחי) יעקב, סגן מנהל אגף בכיר ביטחון, חירום, מידע וסייבר במשרד המשפטים:
“אני מברך מאוד על המהלך ועל התמהיל המוצע ע”י המשטרה. שילוב בין המפגש הפיסי שהוא חשוב לכשעצמו לספריית לומדות שתאפשר למנהל הביטחון בחירה, הוא שילוב נכון. בשנה האחרונה, בעקבות הקורונה, הנגשנו למאבטחים לומדות והרצאות מוקלטות והן התקבלו בברכה. שלחנו לכל עובד קישור באמצעות המייל והוא צפה בהרצאה בזמנו החופשי.
העובד גם יכול לשלוח שאלות ואנחנו עונים לו בצ’אט. אומנם חששנו בהתחלה אבל זה עבד נהדר. אנחנו רואים את התוצאות בשטח, אנשים מבצעים את הלמידה, שולטים יותר טוב בתוכן. הקפדנו שההרצאות לא יהיו ארוכות מעבר לעשרים דקות וזה משאיר את העובד מרוכז.
רוב העובדים מעדיפים למידה זו על הרצאות פרונטליות מהסיבה הפשוטה שהם בוחרים את הזמן שנוח להם ללמוד, ללא צורך בנסיעות ובזבוז זמן. לסיכום, אני מאוד בעד המהלך ואני בטוח שיצלח”.

גיא אסרף, מנב”ט רשת מלונות “פתאל”:
"גם אני מברך על היוזמה. אין ספק שהרענונים כפי שעברנו בשנים האחרונות אינם נותנים מענה מקצועי מספק לסוגיות אבטחה בעולם בו אני פועל. נכון שיסודות האבטחה נשארים נכונים בכל תחום אבל הניואנסים, החוקים והנהלים שונים בתכלית. אחרי קורס מנהלי אבטחה המלמד את היסודות יש לאפשר למנהלים לנצל את הרענונים לצורך התמחות מגזרית בתחום עיסוקם, כפי שזה מתבצע היום בתחום הבטיחות. אני מניח שחברה כשלנו המעסיקה מספר לא מבוטל של מנהלי אבטחה תבחר במכללה אשר תציע מגוון הרצאות התואמות את צרכי מגזר זה ואני אשמח לייעץ בנושא. גם היכולת לבצע את הלמידה מכל מחשב, כולל מהטלפון הנייד, בכל מקום ובזמן הנוח לך הוא מבורך. אני סבור כי שינוי זה יסייע למנהל הביטחון לרכוש את הידע הנדרש לו במילוי תפקודו, וכמובן יחסוך עלויות לא מבוטלות”.

פיני שיף, מנכ”ל הארגון הארצי של חברות האבטחה:
“ההרגל השבלוני בשיטה מסוימת לאורך זמן, מייצרת ‘נוחות מחשבתית’, אשר כל סטייה ממנה גורמת לחשש מפני כישלון. אוכלוסיית המנב”טים הינה אוכלוסייה בוגרת, מנוסה וסקרנית. אין לי ספק כי חלופת הלימוד המשולבת, והיכולת לבחור את תכני ההעשרה התואמים את ‘סקרנותם האינטלקטואלית’ ותחומי העניין המקצועיים, יהוו עבורם חידוש מרענן. פלטפורמת האונליין היא הקדמה, וראוי כי זו תחלחל גם לעולם האבטחה. אין כל ספק כי על ציר הזמן מאגר הנושאים יועשר ויהפוך לגורם אטרקטיבי עבור מנהלי האבטחה. הפיילוט יהיה מעניין כשלעצמו, ולאחר שיתוחקר, יעניק משוב מדויק לעצם השינוי הנדרש וכך נוכל לבסס את ההחלטה באשר להמשך”.
לסיכום,
אין ספק שמדובר בצעד חשוב ומשמעותי שעושה החטיבה לטובת מנהלי האבטחה. היכולת של מנהל האבטחה לבחור את נושאי הלמידה המעניינים והרלוונטיים לו תתרום רבות להליך ההתמחות והמקצוע של המנהלים, איש איש בתחום עיסוקו והמגזר בו הוא פועל. כמו-כן, היכולת לקבוע את המועד שנוח למנהל ללמוד, וחשוב לא פחות – החיסכון המשמעותי בזמן ובעלויות, ישפרו מאוד את שביעות רצונם של המנהלים.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.