רשת החירום האזרחית לרשות כיתות הכוננות ושומרי השכונות (מתוך המהדורה המיוחדת)

רשת החירום האזרחית לרשות כיתות הכוננות ושומרי השכונות

מצודה-נט הינה רשת קשר אזרחית למגיבים הראשונים אשר נועדה ליצור תקשורת מתקדמת בין המגיבים הראשונים ברמה הממלכתית לבין המגיבים בגופים האזרחיים. האשכול האזרחי הכולל היום את מנהלי האבטחה והחירום במתקנים ובגופים פתח את שעריו בפני אלפי הגופים האזרחיים שקמו בעקבות אירועי השביעי באוקטובר ובראשם רכזי הביטחון והחירום בישובים, כיתות הכוננות וצוותי הצח"י וכן מאות צוותי "שומרי השכונות" בערים שיצטרפו לעשרות גופי התנדבות הפועלים דרך קבע בישראל.

כתבת מערכת מצודה

רקע

ביוני 2016 אירע פיגוע במתחם שרונה מרקט בת"א. שני מחבלים פתחו באש על קהל הסועדים במסעדת מקס ברנר והחלו להימלט לכיוון מתחם ה – TLV של היום. ברדיוס של פחות מקמ"ר ממקום האירוע ממוקמים עד היום שמונה מערכי אבטחה סדורים: תחנת רכבת השלום, מתחם מגדלי עזריאלי ומערכי האבטחה של משרדי הממשלה, מתחם הקריה, משרד הביטחון, רשות השידור ומערך האבטחה של מתחם שרונה עצמו. בכל מערך שכזה מוצב מנהל ביטחון, מערך אבטחה חמושה, חדר בקרה, מיטב המערכות הטכנולוגיות ועוד. תוך דקות מתחילת האירוע זרמו למתחם עשרות אנשי אבטחה, משטרה ומג"ב שהחלו במרדף אחר המחבלים הנמלטים. למרות שבחדר הבקרה של מתחם שרונה היו תמונות של המחבלים לא הייתה כל דרך להעבירם לכוחות. למרות ששני מחבלים חמושים מסתובבים בשטח לא הייתה קיימת כל דרך ליידע את הכוחות השכנים והם למדו על האירוע מהפרסום ברדיו וברשתות.

הפיגוע במתחם "שרונה" רק מהווה דוגמה אחת מיני רבות אשר היו יכולים להתנהל אחרת אם היה קיים קשר רציף בין מנהלי הביטחון במרחב ובינם לבין כוחות המגיבים הראשונים. אירועי ה-7 באוקטובר לימדו אותנו שהמצב זהה גם בתחום אבטחת הישובים ותיאור מפורט לנושא ניתן למצוא בראיון שקיימנו למגזין המהדורה המיוחדת של מצודה (דצמבר 2023) עם אמנון זיו, קב"ט מועצת חוף אשקלון.

אירוע שרונה ואלו שבאו אחריו הניעו את היזמים להקים את "מצודה נט – רשת החירום האזרחית". הרשת שהושקה רשמית במסגרת כנס האבטחה של ישראל ISC-2023 הוקמה במטרה לתת מענה לסוגיה זו ולאפשר העברת מידע דו כיווני בין גורמי החירום הממלכתיים לבין מנהלי האבטחה והחירום בגופים האזרחיים וכן לאפשר למנהלים אלו לקיים קשר שגרתי ביניהם עפ"י חתך טריטוריאלי ו/או מגזרי.

יש לציין שבישראל פועלים למעלה מ-6000 מנהלי ביטחון מקומיים, כ-2000 רכזי ביטחון, מפקדי כיתות כוננות וצוותי צח"י וגם עשרות רבות של גופי "חירום" וולונטריים המפעילים יותר מ-80,000 מתנדבים שגם אותם נשאף לחבר לרשת" , מסביר עירד גיל יו"ר עמותת מצודה נט.

תפיסת הפעלה

מי ששירת ביחידת שדה מכיר את רשת "מוסקיטו" רשת החירום הצה"לית. בכל יחידת שדה ובכל כלי רכב מכויל אחד ממקלטי הקשר לרשת זו. במקרה חירום או ירי דו צדדי משמשת רשת זו את כלל הכוחות בשטח. מצודה נט תפעל באופן דומה. אנו שואפים לכך שבכל מוקד/חדר בקרה של מערך אבטחה אזרחי, מונחה או שאינו מונחה, הסדרת הביטחון, רישוי עסקים או מלמ"ב, חמ"ל יישובי או אחר יימצא מכשיר קשר ייעודי המכויל גם לרשת החירום האזרחית.

טכנולוגיה וציוד:

הרשת נבנתה על בסיס הטכנולוגיה הקרויה voice over cellular  (המחליפה את רשת מירס). טכנולוגיה זו מאפשרת הקמת מאות תתי רשתות (אשכולות) על בסיס חלוקה טריטוריאלית או מגזרית, או גם וגם. טכנולוגיה מתקדמת זו מאפשרת דיבור רציף, העברת טקסט ותמונות בזמן אמת.

שליטה ובקרה וניהול הרשת

מטה הרשת וחדר הבקרה מוקמו במוקד SeeU במודיעין המשמש כמוקד מבצעי רמה ב' מאושר משטרת ישראל. בחדר הבקרה ממוקמות מערכות השליטה של הרשת הכוללות ממשק בין אשכולות השטח לבין גורמי החירום הממלכתיים. מערכת השו"ב מאפשרת העברה מיידית של מידע לכלל משתמשי הרשת או עפ"י חתך מגזרי או מקצועי ועפ"י רמת סיווג שתוגדר לאשכולות השונים. נכון להיום, אנו מאפשרים התחברות לשלוש הפלטפורמות המובילות היום בתחום זה (voice over cellular):

  • מערכת EasyTalk של קבוצת YTCOM אשר נבחרה ע"י החשב הכללי באוצר עבור גורמי החירום הממלכתיים ביניהם מ"י, מד"א וכב"ה ואושרה ע"י רשות החירום הלאומית "רח"ל" כפלטפורמה המומלצת למגיבים הראשונים של ישראל.
  • מערכת WAVE של קבוצת מוטורולה ישראל המשרתת מאות גופי חירום ובכלל זה את פיקוד העורף.
  • מערכת Synch של קבוצת אלביט המציעה אפליקציה ייעודית לכיתות כוננות שכבר הוטמעה ביותר מ-700 ישובים והיום מחולקת ללא עלות.

מערכת השו"ב של הרשת מאפשרת פתיחת רשת ייעודית לאירוע (אד-הוק) עפ"י פוליגון, כך שכל חבר רשת הנמצא בפוליגון יוכל להיות בקשר רציף עם כלל הגורמים הנמצאים או נכנסים לשטח האירוע. מערכת השו"ב כוללת ממשק חוזי המאפשר לזהות את מיקומי המשתמשים על גבי מפה – יכולת קריטית באירועי חירום. יכולת זו קיימת גם ע"ג האפליקציה (לצפייה מהטלפונים החכמים) והן במספר דגמים של מכשירי הקשר איתם אנו פועלים.

עמותת מצודה נט 

עמותת מצודה נט הוקמה ללא מטרות רווח כאשר מטרתה לאפשר, וזו בפעם הראשונה בישראל ,תקשורת רציפה בין כלל גופי ומנהלי החירום האזרחיים לבין כוחות החירום הממלכתיים ובראשם משטרת ישראל ומג"ב, צה"ל בדגש על פיקוד העורף, מד"א ורשות הכבאות.

 לפרטים נוספים וחיבור לרשת: חפשו אותנו בגוגל – מצודה נט רשת החירום האזרחית (https://www.metzuda-net.org.il/או לחצו כאן

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.